Мій досвід

Опис педагогічної діяльності
з теми «Розвиток пізнавальних інтересів учнів шляхом використання проектних технологій»
                                          
Три шляхи ведуть до знань: 
           шлях роздумів – це шлях найбільш благородний, 
           шлях наслідування – це шлях найбільш легкий і
           шлях досвіду – це шлях найбільш гіркий.
                                                                             Конфуцій
Для того щоб вдосконалювати розум, необхідно більше мислити, ніж запам’ятовувати.
                                                                                      Рене Декарт

Вступ

Сучасна освіта – це освіта для людини. Її стрижнем є розвиваюча, культуротворча складова, виховання здатності до самоосвіти і саморозвитку особистості, яка вміє використовувати набуті знання і вміння для розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя.
Державний стандарт базової і повної середньої освіти  визначає значення математичної освіти для життєдіяльності особистості в сучасному суспільстві. В ньому зазначено: «…Якість математичної підготовки молодого покоління – індикатор готовності суспільства до соціально – економічного розвитку, мобільності особистості в освоєнні і впровадженні нових технологій, розумінні принципів будови і правильного використання сучасної техніки, сприйманні наукових і технічних ідей. Тобто від якості математичної підготовки залежить науковий, технічний, технологічний, економічний і оборонний потенціал держави.»
Але якісну математичну підготовку неможливо надати молодому поколінню, використовуючи лише традиційні прийоми та методи навчання. Сучасному педагогу необхідно так планувати навчальний процес, щоб кожен здібний учень мав змогу повністю проявити себе, тим самим підвищити якість знань та свій творчий потенціал. За таких умов в сучасній освіті не обійтись без використання педагогічних інновацій.
"Технологія завтрашнього дня, - зазначав англійський філософ О.Тоффлер, - потребує не мільйонів поверхово начитаних людей, готових працювати в унісон на безкінечних монотонних роботах, не людей, які виконують накази, не зморгнувши оком, але людей, котрі можуть приймати критичні рішення, які можуть знаходити свій шлях в новому оточенні, які достатньо швидко встановлюють нові стосунки в реальності, що швидко змінюється".
Актуальність досвіду
В умовах мінливого сьогодення перед школою постає складне завдання, яке полягає у  «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти). Це складне завдання для учителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає закінчити школу.
Отже, потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство:
·        Здібність навчатися усе життя;
·        Комунікативність;
·        Творчість та креативність;
·        Самовдосконалення;
·        Здатність робити вибір та нести за нього відповідальність;
·        Високий рівень самостійності особистості.
Тому актуальною стає проблема, над якою я працюю – «Розвиток пізнавальних інтересів учнів шляхом використання проектних технологій».
Основна ідея досвіду
В основу моєї діяльності як вчителя математики покладено ідею, що становить суть поняття "проект", тобто спрямованість на практичний результат, який можна одержати, розв'язуючи проблему. Цей результат можна осмислити, побачити, застосувати в своїй діяльності.
Скористаємося притчею…
Автор першого проекту – Господь. Результатом його проекту є Людина. І «Хай будуть благословенні всі проекти, котрі приноситимуть Людині любов і щастя» - сказав Господь. А от диявол заперечив Господу.
І тут почалося…
Господь учив Людину любові, а диявол – ненависті, Господь учив Людину творити добро, а диявол – зло.
А щоб людям легше було чинити опір злу,  Господь роздав  людям  ремесла, професії і таланти.
Першим Господь вибрав хлібороба. Потім благословив на працю коваля. А далі  Господь роздав людям  різні професії і Людина вибирала собі ту професію, що була їй найбільш до вподоби…
І ось дійшла черга до Людини, яка скромно стояла осторонь, оточена дітлахами, її очі світилися любов’ю і випромінювали таке тепло й світло, що навіть у темряві було видно, як удень.
І сказав Господь:
-       Бути тобі вчителем!
Доля  твоя  не  буде  легкою, але  вона  буде  прекрасною. І  пам’ятай,  що  набагато  легше любити  увесь  світ, аніж  одну чужу дитину! Любов  твоя  не повинна бути  сліпою, знання твої мають будити в юній  душі  прагнення стати  вище, дивитися  далі, служити  Добру  та Істині. І коли це станеться, тебе величатимуть Учителем з великої літери!
Метод проектів як педагогічна ідея, технологія і практика, переносить нас у першу третину ХХ сторіччя, пов'язуючи сучасні дослідження й експерименти з тими часами. У цьому методі відбився підхід до освіти американського філософа й педагога Дж. Дьюї. Він виходив з того, що роль дитинства не обмежується підготовкою до майбутнього дорослого життя. Освіта має давати не тільки знання, що знадобляться в майбутньому, а й знання, уміння і навички, що можуть уже сьогодні допомогти дитині розв'язати її нагальні життєві проблеми. Щоб домогтися цього, навчання повинне орієнтуватися на інтереси і потреби учнів і ґрунтуватися на їх особистому досвіді. Основним завданням освіти стає актуальне дослідження навколишнього життя. Учитель і учні йдуть цим шляхом разом, від проекту до проекту.
Проект, який виконують учні, має викликати в них ентузіазм, захоплювати їх, йти від серця. Будь-яку дію, що виконується індивідуально, у групі, за підтримки вчителя, діти повинні самостійно спланувати, виконати, проаналізувати й оцінити, чітко розуміючи при цьому мету проекту.
Для виконання кожного проекту (дитиною, групою, класом, самостійно чи за участі вчителя) необхідно розв'язати кілька цікавих, корисних і пов'язаних із реальним життям завдань. Учні повинні вміти координувати свої зусилля з зусиллями інших. Ідеальний проект той, для виконання якого необхідні знання з різних галузей.
Розв'язуючи конкретні життєві задачі, будуючи разом зі мною стосунки один з одним, пізнаючи життя, діти одержують необхідні для цього життя знання, вчаться самостійно вчитися.
Основні завдання реалізації досвіду:
§    Закріплення навичок спілкування, діалогового  навчання, взаємодія роботи учнів в парах, мікрогрупах;
§    Поглиблення і розвиток сенсорних умінь, які допоможуть учням орієнтуватися в навколишньому середовищі;
§     Створення умов для інтелектуального розвитку школярів і вміння доказово міркувати;
§    Розвиток логічного мислення і  інтересу до навчання.
 Нормативно-правова база
Нормативно-правовою базою досвіду є, перш за все, Закон України «Про освіту», Закон України «Про загальну середню освіту», Державна національна програма «Освіта», Національна доктрина розвитку освіти, Концепція загальної середньої освіти  (11-річна школа), Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки", Концепція профільного навчання в старшій школі, котрі затвердили завдання постійного оновлення змісту освіти та навчально-виховного процесу.
Теоретична основа досвіду
Учитель, який планує розвивати пізнавальні інтереси учнів шляхом використання проектних технологій на своїх уроках, повинен мати достатню теоретичну та методичну підготовку. Мною вивчена література Маркової І. С., Родигіної І. В., Бухлової Н. В., Губи Л. А., Пометун О. І., Возняк Г. М., щодо методів розвитку пізнавальних інтересів учнів шляхом використання проектних технологій.
Обґрунтування досвіду
Головною в роботі стала проблема зробити навчання цікавим: для учня це означає посильним і успішно-результативним. Виховання ж інтересу передбачає реалізацію багатьох методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання.
Використання на уроках математики проектних технологій сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, викликає робочий настрій у дітей, і як наслідок, покращується якість набутих знань.

 Основна частина

  Мистецтво навчання не в умінні  повідомляти,
 а в умінні збуджувати, будити, оживляти.
 (А. Дистервег)
Працюючи над проектами, я прийшов до висновку, що метод проектів має велике значення для розвитку життєвої, соціальної, інформаційної, предметної компетентностей учня. Цей метод дозволяє:
·       забезпечити продуктивний зв'язок теорії та практики у процесі навчання;
·       перевірити та закріпити на практиці теоретичні знання;
·       розвивати вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати, здійснювати пошукову, дослідницьку роботу в ході роботи в групах;
·       навчити учнів самостійно працювати над творчими завданнями, з додатковою літературою;
·       підвищувати інтерес учнів до математики;
·       формувати навички співробітництва, спілкування, вміння працювати в колективі;
·       формувати власну життєву позицію;
·       набути життєвого досвіду.
Я вважаю, що застосування методу проектів багато в чому допомагає розв'язати такі болючі проблеми, як недостатня мотивація учнів, їх відстороненість від проблем і цінностей освіти, відірваність знань від життя.
На початку навчального року, аналізуючи можливості навчального матеріалу з математики щодо використання проектної технології, створюю банк тем із різної ступені складності. У тематиці проектних завдань враховуються індивідуальні особливості пізнавальної діяльності учнів.
Учням надаю можливість вибрати тему проекту, організаційну форму її виконання (індивідуальну або групову), ступінь ускладненості проектної діяльності. Для організації проектування визначаємо мету, плануємо результат і форми захисту.
У своїй роботі я виділяю три етапи введення методу проектів у процес навчання:
5-6 клас. Створення міні-проектів на навчальні теми на уроках у груповій роботі.
7-8 клас.  Проекти, виконувані по навчальних темах.
9-11 клас.  Індивідуальні проектні роботи, спрямовані на вирішення глобальних проблем.
Досвід роботи з методу проектів показує, що учні можуть виступати активними учасниками процесу створення проекту, виробляти свій власний погляд на інформацію, намічати мету й задачі й шукати шляхи їхнього рішення.
Метод проектів дозволяє учням учитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретних справах і приносить задоволення учням, що бачать продукт власної праці.  У процесі роботи над проектом учні бачать, як застосовуються їх знання для вирішення проблем виробничого характеру. Вони вчаться систематизувати матеріал, виділяти головне, суттєве. При роботі в групі у них виховується почуття колективізму, співпереживання, взаємодопомоги, взаємовиручки. Учні здобувають навички робити з PowerPoint, Word, Excel, вчаться знаходити необхідну інформацію в Інтернеті. Вони доводять собі, що без математики неможлива успішна діяльність людини.
При роботі з методом проектів я користуюсь однією з інтерактивних технологій навчання - робота в малих групах. Робота в таких групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, спілкування, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення. Роботу в групах використовую тоді, коли треба розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним з очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.
Я об'єдную в групи від 2 до 4 учасників. У такій групі достатньо учасників для розгляду різних думок і обміну інформації.
Завдяки роботі в групах можна розв'язати складні проблеми, що потребують колективного розуму. У групі повинні бути розділені ролі, кожен має відповідати за свою частку роботи.
Існує багато способів формування груп:
·       заздалегідь скласти списки груп;
·       попросити учасників порахуватись на перший – другий і т. д.
·       сформувати групи в залежності від рівня навчальних досягнень учнів;
·       сформувати групи за бажанням учасників;
·       визначити капітанів, які самостійно набирають собі групи.
Під час роботи в групах учу учнів дотримуватись правил роботи в групі:
·       Кожний учасник має можливість висловитися.
·       Всі поважають цінності і погляди кожного.
·       Обговорюються тільки ідеї, а не люди, що їх висловили.
·       Зауваження робити коротко і по суті.
·       Після закінчення роботи результати мають бути представлені іншим групам.
Групова навчальна діяльність учнів на уроках має значні переваги в порівнянні з іншими методами, а саме:
·       допомагає створювати на уроках умови для формування позитивної мотивації навчання школярів;
·       дає можливість здійснювати диференціацію навчання;
·       сприяє виробленню вмінь співпрацювати з іншими учнями;
·       забезпечує високу активність всіх учнів;
·       реалізує їх природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці;
·       підвищує результативність навчання та розвиток школярів.
Робота в групах може бути проведена на різних етапах уроку.
При вивченні нового матеріалу організовую самостійну роботу учнів за підручником. Ця робота дозволяє ставити і досягати навчальні цілі (формувати систему математичних знань, умінь і навичок), виховні (формувати самостійність, навички навчальної праці) і розвиваючі (формувати прийоми розумової діяльності).
Підручники з математики містять теоретичний і практичний матеріал. Друкований текст відрізняється від живого слова вчителя. Текст підручника, як правило, не враховує різниці між рівнями розвитку учнів, рівнями їх навчальних досягнень. Разом з тим підручник як джерело інформації має ряд переваг: наявність заголовків, виділень, рисунків, графіків, полегшує учням можливість виділяти основні ідеї.
При роботі з підручником ставлю перед учнями різні завдання: відповісти на запитання; скласти таблицю, схему, пояснити дане твердження тощо.
Виконуючи ці завдання, в учнів активізується розумова діяльність, що сприяє поглибленню розуміння матеріалу, його запам'ятовуванню. Ефективною і цікавою формою закріплення результатів самостійного вивчення учнями теоретичного матеріалу є дидактичні ігри. Наприклад, "математичний футбол", "теоретики і експерти" і т. д.
Факти, отримані в результаті самостійної експериментальної роботи, довше утримуються у пам'яті і в потрібний момент допомагають засвоїти склад ний теоретичний матеріал.
Під час проведення уроків-проектів процес організації пошуково-дослідницької роботи будую за таким планом:
1.       Підготовчий етап (вибір теми, дослідження "історії питання").
2.       Пошуково-дослідницький етап:
·       проблема;
·       експериментування;
·       результати експериментування;
·       первинна обробка інформації.
3.       Презентація результатів дослідження.
Для того, щоб все вище сказане мало результат при проведенні уроків, дотримуюсь деяких правил:
·       створюю позитивний настрій на роботу всіх під час уроку;
·       проводжу мотивацію навчання та створюю проблемну ситуацію для активізації навчання. Не розповівши дітям історичних відомостей, пов'язаних з метою, не показавши практичного застосування, важко домогтися зацікавленого ставлення до матеріалу, що буде вивчатися. Цей етап уроку дуже відповідальний, оскільки необхідно створити ситуацію, яка примусить дитину замислитись над проблемою, що лежить в основі теми, усвідомлено побачити кінцевий результат навчання;
·       обов'язково проводжу актуалізацію знань;
·   стимулюю учнів до вибору, самостійного використання різних способів виконання завдання;
·       вчу працювати від простого до складного;
·       використовую різнорівневі типи завдань;
·       забезпечую зворотній зв'язок практично на кожному етапі уроку;
·       дотримуюсь традицій уроку;
·       домашні завдання даю по рівнях і детально пояснюю, як організувати свою діяльність під час його виконання.
Організацією проектної діяльності учнів  займаюсь з 2012  року. Учні розробляють дослідницькі, інформаційні, практико-орієнтовані проекти різної тематики.
Спираюсь на головні принципи у реалізації даної технології: самостійність, діяльність, результативність. Проектна технологія дозволяє успішно формувати ключові компетентності особистості, необхідні у подальшому житті: комунікативні, інформаційні, соціальні, компетентності пов’язані з життям в багатокультурному суспільстві,  з навичками вчитися все життя; а головне, спрямована на реалізацію творчого потенціалу  учнів.
За результатами моніторингу якості навчальних  досягнень спостерігається динаміка росту середньої якості навчальних досягнень.
Досвід своєї роботи поширюю під час проведення шкільних методичних заходів: засіданнях шкільного методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу: семінарів - практикумів, дискусій, круглих столів, методичних нарадах (виступ «Рекомендації щодо організації самоосвіти учнів», доповідь «Психолого-педагогічні принципи розвитку продуктивного мислення школярів», виступ з досвіду роботи «Проектна робота учнів на уроках математики»).
Даний досвід був представлений  на районному етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2016» (номінація «Математика»), де я посів ІІ місце. За міжатестаційний період  закінчив курси «Дослідження на уроках природознавчих наук» і «Метод проектів» із серії тематичних тренінгів Intel® «Елементи», прийняв участь у конкурсі фахової майстерності «Учитель року 2014» (номінація «Фізика»), був учасником практико-орієнтованої онлайн конференції «Сучасна школа: нові освітні технології й електронні підручники», проведеної на порталі "Освітня галактика Intel® (edugalaxy.іntel.ru/conf/school2015) в період із 2 листопада до 13 листопада 2015 р.
Розробки моїх уроків з даної методичної проблеми розміщено на сайтах: «Посібник – допомога школяру, студенту та вчителю», http://multiurok.ru/, http://infourok.ru/, http://videouroki.net/, http://коріlкаurокоv.ru//
Протягом  міжатестаційного періоду брав активну участь у методичній роботі школи та району: 2012 – 2016 роки – керівник ШМО вчителів природничо-математичного циклу,  2011 – 2016 роки  – член журі ІІ етапу предметних олімпіад з фізики та інформатики.
Учні класів, в яких я викладаю математику, виявляють добрі і відмінні результати у математичному конкурсі «Кенгуру»: протягом  міжатестаційного періоду 4 учнів отримали золоті сертифікати учасників, 5 учнів – срібні сертифікати учасників.

Висновки


    Наведена модель навчання охоплює формування та розвиток всіх ключових компетентностей учня, комплекс яких є центральним в системі компетентнісного підходуТворче використання інформаційних технологій дозволило підвищити інформаційну культуру учнів,  активізувати учнів в процесі навчання, що призвело до виникнення стійкого інтересу до предмета.
    З кожним роком зростає кількість проектів, поліпшується їх якість, зростає рівень самостійності під час їх виконання.
Завдяки впровадженню технології портфоліо учні навчилися: працювати з потоком інформації, який постійно оновлюється, визначати мету, планувати, організовувати та оцінювати особисту навчальну та творчу діяльність, співпрацювати.
 Результатами впровадження сучасних освітніх технологій є:

 
 Таким чином використання проектних технологій відкрило нові можливості  для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяло формуванню ключових компетентностей, дозволило стимулювати учнів до активної участі в різноманітних конкурсах.

Закінчити хочеться словами Яна Снядецького: «Математика — цариця всіх наук. Її улюблениця — істина, її вбрання — простота і ясність. Палац цієї володарки оточено тернистими заростями, і, щоб досягти його, кожному доводиться пробиватися крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, що любить істину та загартований у боротьбі з труднощами, і такому, який свідчить про незвичайну схильність людини до заплутаних, але невичерпних і піднесених розумових насолод».

Немає коментарів:

Дописати коментар